3D-SM med 2 pallplatser

Vi hade fem skyttar på plats i nordvästra Värmland vid Valfjället då Arvika Bågskytteklubb arrangerade 3D-SM för andra året i rad den 17-18 augusti. Vädret var soligt på lördagen och lite mulnare under söndagen med lite regnskurar på eftermiddagen. Banorna var mycket lättare detta år så alla deltagare var nöjda. Arrangören hade gjort hemläxan.

Anneli, Blair, Johannes, Kevin och Gunnar hade bokat en stuga tillsammans på Haganäsets camping inte långt från tävlingsplatsen för två nätter vilket blev jättelyckat. Tävlingsmässigt gick det riktigt bra. Vi hade framgångar på pallen för både Anneli som kom tvåa och barebowlaget som tog ett brons, bara tre poäng från BSK Siljanspilens silvermedaljer.

Resultatlista för 3D-SM

Resultatdatabasen

Anneli hade ett guld från förra året att försvara i Barbow Women och hon hängde med bra i toppen redan under lördagen så hon fick gå ut i den toppseedade patrullen på söndagen. Hon startade då med en 5+miss som hängde i under flera mål, men efter ett tag var hon i kapp och gick starkt mot slutet vilket gav 862 poäng (423+437). Det var bara Miranda Strimark från Arboga BSK som hon inte kunde nå. Landslagsskyttar som Julia Hed fick 846 poäng på tredjeplats, Lena Höglund fick 829 och Lisbeth Andersson fick 823 poäng. Lisbeth vädjade efteråt till Anneli och klubben att få med Anneli på landslagsuttagningstävlingarna framöver då hon var klart imponerad.

I Barbow Men sköt Kevin så att vi skulle få ihop ett lag och det var ett bra beslut eftersom laget slutade trea. Kevin själv var riktigt nöjd med dagarna och slutade själv på en 14:e plats med 775 poäng (382+393). Blair hade som mål att få gå ut med någon av de internationellt erfarna skyttarna under den andra dagen och det fick han efter en fin första dag. Även den andra dagen gick bra. Han hade ett tapp i början då han låg under med ett tjugotal poäng mot patrullantagonisten Per Edling från Kungsängens BK, men allt eftersom knaprade Blair ikapp och förbi för att ta sjätteplatsen på SM med 837 poäng (403+434) tre poäng före Per. Blair var riktigt nöjd efteråt i Bilen hem.

Johannes och Gunnar sköt tillsammans i Longbow Men. Johannes sköt mycket bättre i år med sin historiska båge och den andra dagen hade han ett riktigt bra flyt och sköt hela 75 poäng bättre vilket gav en 23:e plats med 571 poäng (248+323). Gunnar började lördagen lysande och sköt de första tolv målen på 200 poäng. Efter pausen blev det lite försiktigare skytte vilket straffade sig. Det blev ändå en sjätteplats efter första dagen och med i den andraseedade patrullen på söndagen. Tyvärr fortsatte tveksamheterna vilket innebar ett rejält tapp i resultatlistan till en slutlig 17:e plats med 674 poäng (359+315).

Se bildspelet nedan:
  • Klubbens härbärge blev Syrénen på Haganäsets camping, inte långt från Valfjället.