Klubbhistorik

Karlstads Bågskytteklubb bildades officiellt den 31 augusti 1951 med Göte Eklund, Olle Fredholm och Willy Pettersson i styrelsen, men redan i september 1950 startade klubben med 17 medlemmar i den ”exklusiva” sporten bågskytte enligt en artikel i NWT den 29 september 1950. I den artikeln kan man läsa att det sannolikt var den fyrfaldige världsmästaren 1947-1950 från Stockholm, Hans Deutgen, som bidrog till klubbens start genom sitt inspirerande anförande på Uggladagen. En av de främsta initiativtagarna i Karlstad var annars Göte Eklund som blev ordförande vid den första interimsstyrelsen 1950. Hugo Thunell blev kassör och Valborg Vesterberg sekreterare. Kjell Monsén blev ledamot och medlemsavgiften sattes till 10 kronor för att täcka framtida materialkostnader. Träningsplatsen var inledningsvis belägen på I2:s idrottsplats.

Historik 1950-2000 skriven av Inger Nilsson 2002

Hedersmedlemmar

Barbro Lundqvist

Barbros Lundqvists betydelse för klubbens utveckling kan inte överskattas. Hennes positiva engagemang och driv satte Karlstad på kartan långt efter att hennes framgångsrika skyttekarriär avslutades. Barbro har fortfarande flertalet av klubbrekorden inomhus och utomhus i recurveklassen för elit och 50-åringar. Många mästerskapsmedaljer har det också blivit där fältskytte låg henne varmast om hjärtat.

Ett reportage om Barbro i tidningen Bågskytten nr 3 2002

Barbro Lundqvist

Barbro började med bågskytte i Kil, 27 år gammal, på 60-talet och hade landslagsuppdrag först som skytt och sedan som ledare. I Svenska Bågskytteförbundet var hon ungdomsansvarig 1986-1995 och blev hedersledamot även här. I Karlstads Bågskytteklubb var hon ordförande under många år. Det finns en del av våra nuvarande medlemmar i klubben som har haft glädje av Barbro under sina ungdomsår och sedan flera år delar klubben ut Barbro Lundqvists ungdomspris på årsmötena. Hon gick bort 84 år gammal 2021.

Tommy Persson

Tommy Persson kom till klubben 1968 och var först i landet att skjuta över 1200 poäng på 1440-rond som var den tidens vanligast förekommande skjutrond. Året var 1969 på VM i USA och resultatet blev 1215 poäng. Tommy tog medaljer i flertalet SM, EM och VM på skogsronderna under 1970-talet och låg i toppen på resultatlistorna under hela 1980-talet.

Tommy Persson
Kjell Segerström

Kjell Segerström var en av klubbens eldsjälar under flera decennier och var en pålitlig kamrat som tog stort ansvar. Hans specialitet var att lägga utmanande skogsbanor för jakt, fält och 3D vilket han gjorde med den äran även på de stora tävlingarna klubben arrangerade som NM och SM. Kjell var också ungdomstränare på 1980-talet och han blev även materialansvarig i klubben. Kjell var sambo med Inger Nilsson och blev 86 år då han gick bort i början av 2019.

Inger Nilsson

Inger Nilsson var både eldsjäl och en av Sveriges främsta bågskyttar under mitten och slutet av 60-talet. Hon var aktiv med fina placeringar även i de äldre åldersklasserna långt in på 1980-talet. Hon dokumenterade även klubbens historia 2002 och var sambo med Kjell Segerström.

Lars Borenius

Lars ”Labo” Borenius började 1981 med bågskytte tillsammans med familjen. Under 1980-talets andra hälft startade han en bågskyttebutik ”Labo Import” i Skåre som snart blev störst i landet. Butiken försåg klubben med utrustning i många år då han samtidigt var materialförvaltare i klubben. Lars skänkte hela sitt 3D-lager till klubben när han la ner sin bågskyttebutik 2005 vilket gjorde det möjligt för klubben att anordna två 3D-SM, 2006 och 2012. I januari 2023 lämnade Lars oss, några dagar innan han skulle fylla 78 år.

Lars Borenius
Bosse och Britta Eriksson

Bosse och Britta Eriksson har varit klubben trogna sedan 1980-talet och bägge var skyttar på högsta nivån i Sverige under många år. När det kom till arbete i klubben ställde de alltid upp med stora arbetsinsatser och på senare år har de levererat såväl prispokaler som låscylindrar och skogsbuttar för återbruk till klubben i samband med att Fältbågskyttarna i Kil upphörde.

Britta Eriksson
Bosse Eriksson