Barbro Lundqvists ungdomspris

Vandringspriset

Barbro Lundqvist var en av klubbens starkaste profiler som både var viktig för föreningen och bågskyttet i Sverige genom sitt engagemang. Hon var även en framstående skytt och efter att 1988 för tredje gången ha tagit hem ett vandringspris i Korsnästräffen i form av en stor dalahäst blev den hennes för gott. Barbro skänkte sedan dalahästen till klubben att ha som ett vandringspris för klubbens unga skyttar.

de senaste årens vinnarna av Barbro Lundqvists ungdomspris med motiveringar:

Verksamhetsåret 2023: Bella Alvåg
Bella har haft en fin utveckling i sitt bågskytte under året där hon både utmanat sig själv och visat en tålmodig envishet som burit frukt. Bella är dessutom en positiv och omtyckt representant för våra ungdomar i klubben.

Verksamhetsåret 2022: Arvid Schönberg
Arvid har genomåret gått från klarhet till klarhet i sitt långbågsskytte med flera klubb- och distriktsrekord där det även blev guld på Junior-SM på tavla utomhus. Arvid har även trivts i skogen där han tog hem Jakt-KM under året. Med sitt seriösa och positiva sätt är Arvid samtidigt en uppskattad kamrat och en fin representant för klubben.

Verksamhetsåret 2021: Calle Staaf
Calle har ett stort hjärta för bågskytte och engagerar sig på ett uppskattat sätt i styrelsen som ungdomsrepresentant. Han är pålitlig och ställer alltid upp när något behöver göras på ett föredömligt sätt. Calle levererar även i sitt bågskytte, är träningsvillig och, inte minst, en fin kompis.

Verksamhetsåret 2020: Tim Nyström Jansson
Tim har visat på en stor talang och träningsvilja för att bli bättre. Tim började träna 2017 och inledde tävlandet på allvar 2019. Under 2020 gick han över till recurve samtidigt som han ökade han sin träningsinsats. Tim har under 2020 varit den skytt i hela klubben som tränat oftast och mest fokuserat trots sin begränsade fysiska kapacitet.

Verksamhetsåret 2019: Erik Nilsson
Erik har på ett positivt sätt bidragit på föreningens aktiviteter och haft stora framgångar under året på Junior-SM, både inomhus (4:a) och utomhus (1:a i fält och 3:a på tavla). Det blev även fina resultat på DM- och KM-tävlingar under året. Erik visar alltid ett lugn och har goda tävlingsnerver. samtidigt är han en fin kamrat som bryr sig om personer i sin omgivning på ett föredömligt sätt och det gäller även gentemot konkurrenter på tävlingar.

Verksamhetsåret 2018: Carl Johan Bengtsson
Carl Johan har framgångsrikt representerat klubben på flera nationella tävlingar och även internationellt på Island samt i NUM. Oftast har han tävlat i seniorklassen med några riktiga toppresultat som exempelvis på inomhus-SM. Carl Johan har även blivit distriktsmästare inomhus och hjälpt till som domare på Noras Fält-SM. Under hösten ingår han även som en värdefull compoundresurs i klubbens tränarstab.

Verksamhetsåret 2017: Hanna Nilsson
Hanna har under 2017 visat sin klass genom att bland annat ha stått på prispallen på samtliga fem JSM-tävlingar i DB13 där guldet på tavla utomhus var kronan på verket. Dessutom har flera distriktsrekord erövrats. Hanna har utöver sitt fina bågskytte även varit en uppskattad ungdomsrepresentant i styrelsen som alltid ställt upp på ett positivt sätt.

Verksamhetsåret 2016: My Spector
My har under 2016 gjort en enastående comeback efter ett års skadefrånvaro. My har med framgång deltagit i flera JSM med pallplatser som kröntes med seger i Jakt-JSM. Hon var även i Danmark och NUM där det blev vinst. Utöver detta har My skjutit fler nationella skogstävlingar där hon sin vana trogen på ett mycket fint sätt representerat klubben.

Verksamhetsåret 2015: Daniel Jacobsson
Daniel är en positiv kille som i flera år visat stort engagemang för klubben och hjälpt till på alla typer av klubbaktiviteter. Daniel har även varit ett fint stöd under nybörjarträningar och bidragit med värdefulla synpunkter som ungdomsrepresentant i klubbens styrelse. Till detta ska även läggas ett kontinuerligt tränande där lyhördheten gett resultat.

Verksamhetsåret 2014: My Spector
My har under 2014 gått från klarhet till klarhet i sitt bågskytte och representerat klubben på ett föredömligt sätt på såväl mästerskapstävlingar som mindre tävlingar. Samtidigt har My varit en uppskattad kompis som förgyllt tillvaron för klubbmedlemmarna under träning och tävling.

Verksamhetsåret 2013: Niklas Lehmkuhl
Niklas har visat ett fantastiskt engagemang för klubben genom sitt aktiva deltagande på aktiviteter och träningar samtidigt som hans långbågeskytte haft en riktigt fin utveckling.

Verksamhetsåret 2012: Nils Olsson
Nils har utvecklat en fin skjutteknik och uppnått goda resultat i många tävlingar, även i SM och i NM. Nils har även genom många år visat stor träningsnit och bidragit med en positiv arbetsinsats på föreningsaktiviteter.

Verksamhetsåret 2011: Johan Persson Ed
För sitt träningsflit och tävlingsdeltagande under 2011. Karlstadsbågskytteklubb önskar Johan fortsatt lycka till med sin utveckling, både på träning och tävling!

Verksamhetsåret 2010: Louise Hultcrantz
Louise gick under tävlingsåret 2009 från klarhet till klarhet vilket bland annat gett en fin samlingen SM-medaljer i DK13. Extra roligt tycker vi det är att hon upprätthåller vår klubbs fina traditioner inom skogsskyttet. När Louise, som anses ha klubbens bästa skjutstil, nu byter åldersklass önskar vi henne all lycka!

Verksamhetsåret 2009: Axel Olsson
Axel har under säsongen 2008 samlat på sig en imponerande meritlista som gjorde honom till den självklare mottagaren av Ungdomspriset – för andra året i rad. Noterbara placeringar är bland andra DM-guld, SM-silver inomhus, SM-brons i tavla och fält samt ett NM-brons i tavla, lag. Samtliga i HC13.

Verksamhetsåret 2008: Axel Olsson.

Verksamhetsåret 2007: Denise Krook
För hennes enastående insatser som att ta hem klubbmästerskapspokalen två år i rad.