2024. Solstapilen

Protokollen ska fyllas i både i app och på papper

Årets Solstapil blev en härlig tillställning i perfekt väder om än med lite små kastvindar frampå dagen. På plats var det 16 distriktsskyttar som samtidigt gjorde upp om DM-medaljerna. Sedan hade vi som grädde på moset 30 cyberskyttar från Mjölby, Bollnäs, Karlsvik och Katrineholm. Jättekul och vi fick uppskattade kommentarer även från dessa deltagare.

Resultat på Solstapilen

Resultat på DM

Resultat enligt vårt handikappsystem

Årets vinnare av dagens skytt blev Liam Hellberg från Mjölby i RU13M. På plats blev Desmond Nosakhare från Älvenäs BSK vinnare, med Gunnar på andraplatsen och Henrik på tredjeplatsen.

Årets vinstlott gick till Rebecca Wester från Nora BSK.

40-30-20 meter

Mirre och Bella hade tillsammans med Casper en spännande kamp mot varandra i BU16. Mirre började bäst med 141 poäng på 40 meter och fortsatte överraska med bra långskott även på 30 meter där hon drog ifrån ytterligare för att leda med 29 poäng inför 20-meten. Här vaknade dock Bella och sköt upp sig i ledning som gjorde att hon vann DM-klassen på 559 poäng före Mirres 533 poäng.

I longbow hade vi tre skyttar i DM-klassen LM. Gunnar lyckades bäst, särskilt på de längre avstånden även om det var svajigt emellanåt. På 20-metern blev det dock stabilare vilket säkrade DM-guldet med 714 poäng. Anneli tog silvret med distriktsrekord på 40 och 20 meter (198, 215, 266) där 30-metern gav bäst utdelning mot förra året. Sammantaget blev det 679 poäng. Johannes blev fyra efter att ha skjutit riktigt bra på 40 meter för att sedan ha det knepigare på 30 meter. På 20 meter höjdes nivån igen till det fina slutresultatet 625 med sin idegransbåge.

Alla ungdomar fick pris för sina insatser. Bäst gick det för Desmond som även blev dagens skytt

60-50-40 meter

I Barebow hade vi Blair som sköt riktigt hyfsat på alla avstånd vilket resulterade i 648 poäng och ett DM-guld i BM. Kevin däremot hade det inledningsvis riktigt tufft med en krånglande båge. Problemen innebar att han tappade många poäng på de längre avstånden för att slutligen landa in på 549 poäng.

Henrik var ensam i recurveklassen och lyckades bemästra vindbyarna med den äran. Det blev klubbrekord på samtliga avstånd (258, 271 tangerat, 285) där 40-metern hade hela 29 gula skott. Totalpoängen blev 814 poäng, en poäng från målet.

• I andra pausen var det hamburgarlunch som fixades av Lasse.

Arrangemanget

Det behövs flera medlemmar för att få till ett lyckat arrangemang. Jerry, Henrik och Daniel skötte tavelbanan exemplariskt så det var på högsta nationella nivån. Daniel och Jerry var dessutom domare och materialfixare. Joakim gjorde debut som skjutledare och han kom in i det ganska fort även om han var något distraherad av sin lilla ettåriga hund som trivdes i husses sällskap.

Daniel och Jerry väntar på att döma

I stugan hade Malin fixat maten och lyckats få ihop en toppenbemanning med Victor, Per och Lasse som gjorde att servicen var på topp med goda hembakta kakor och smarriga hamburgare till lunch.

Victor hade bästa servicekänslan med Per i bakgrunden och Lasse vid grillen