Anneli slog 13 år gammalt rekord

Värmlandsserien tog en omstart på söndagen den 15 januari i Fagerås deltävling 5 av 6. Karlstad hade sju skyttar på plats och det blev några positiva resultat. Det allra roligaste var att Anneli sköt sin första tävling med långbåge och fick till ett fantastiskt fint klubb- och distriktsrekord.

På ungdomssidan var Noa ensam i långbågarnas juniorklass där han fick 320 poäng (152+168) där det fungerade allt bättre under tävlingen. Jakten på en konsekvent ankring fortsätter.

Björn sköt jämnt i Barebowklassen med 226 poäng i varje omgång, totalt 452 poäng. Han var dock inte helt nöjd utan ska försöka få till lite mer träning under 2023.

Henrik sköt riktigt bra under hela tävlingen och var till slut bara två poäng ifrån klubbrekordet i Recurveklassen. Det blev hela 566 poäng totalt (282+284). Med detta var Henrik riktigt nöjd och han kände att skjutningen på 3-spotstapeterna funkar bra nu.

På långbågarnas seniorsida hade vi fyra skyttar. Johannes sköt sin första Värmlandsserie och det gick minst lika bra som på träning med sin egenbyggda båge. Han började försiktigt med 223 poäng för att avsluta med fina 235 poäng. Totalt blev det 458 poäng i den ”historiska” klassen om den hade funnits. Nalle gjorde en uppskattad återkomst till Värmlandsserien efter ett par års frånvaro. Förra veckans fina Trisskjutning var den enda träningen han fått på 15 månader. Nalle började med 232 poäng och ökande sedan starkt under den andra omgången då han fick 247 poäng, totalt 479 poäng. Gunnar hade en dag då det gick upp och ner. Många skott var jättebra, men tyvärr var det ganska mycket ner på slutet. Totalpoängen blev ändå 493 poäng (248+245).

Anneli som lånade pil och båge från Gunnar var ute efter klubbrekorden som Marie Karlsson hade från 2010 på 431 poäng och 220 poäng för 30 pil. De 13 år gamla rekorden blåste all världens väg när Anneli slog till med 255 poäng redan under första omgången, bäst dessutom av alla långbågar på plats. Trots en lite svagare andra omgång där det blev 237 poäng skrivs det nya klubb- och distriktsrekordet till finfina 492 poäng. Anneli är i och med detta mycket konkurrenskraftig nationellt i två bågklasser. Det är bara att välja framöver.