3D-SM med guldglans

Den 19-20 augusti ägde 3D-SM rum i Gunnarsbyn vid Hagegården söder om Brunskogs kyrka och klubben hade hela 7 skyttar med till start. Lördagen bjöd på strålande väder och tuffa banor medan söndagen började blött. Det bättrade sig dock efter starten.

Patrullsamling innan start dag 2

Resultatlista 3D-SM

Anneli blev helgens lysande överraskning i Barbow elit damer (BW) inte minst för sig själv då hon gick och vann med 736 poäng (373+363) på sitt första 3D-SM! Efter att ha haft en ledning första dagen med 8 poäng var det seedade patruller under söndagen som gällde. Då sköt Anneli med den landslagsmeriterade Julia Heed från BK Siljanspilen (både Julia och blivande fyran Lisbeth Anderssson från Strängnäs ska representera Sverige i årets 3D-EM). Avståndet skiftade under dagen och till slut hade Anneli 7 poäng tillgodo vilket gav ett välförtjänt SM-guld.

Citat från SBF-nyheten: Damsidan vanns av troligen helgens största överraskning, Anneli Brändén, Karlstad, som tidigare enbart synts till i resultatlistorna inomhus, vinner sin allra första 3D-tävling just på SM, mer namnkunnige Julia Hed, Siljanspilen två och Erika Andersson, Kungälv trea.

Prispallen med Anneli överst

I Barebow elit herrar (BM) sköt Blair sin första tävling och det gick jättebra. Redan första dagen hade han fått in avstånden och till söndagen köpte han sig en bra kikare vilket gjorde honom än tryggare. Det blev till slut en meriterande åttondeplats med 755 poäng (358+397).

Kevin sköt i B60M och det gick hyfsat där han slutade elva med 705 poäng (366+339). Han var dessutom aktiv i att göra reklam för Karlstads tävlingar för ungdomar på plats liksom att han var en brilliant chaufför bägge dagarna åt Patrik, Blair och Gunnar.

Patrik sköt sin första tävling på många år och dessutom för Karlstad. Hans ungdomskarriär ägde nämligen rum i BS Gothia så han träffade många gamla kompisar. Det blev en tuff debut med begränsad träning och totalt 275 poäng (150+125) i LM på de svåra banorna för Longbows. Patrik fick dock blodad tand och satte ett högt mål till nästa års 3D-SM i Arvika.

Johannes var en av två i LM som sköt med sin historiska långbåge vilket innebar stora utmaningar på de svåra banorna. Han lyckades ändå få ihop 385 poäng (195+190) efter jämt skytte bägge dagarna och var inte helt nöjd.

Gunnar hade förhopning om att komma topp-10 i LM, men första dagen hade inte det skyttet han önskat. Under den andra dagen var det lite mer varierade mål med bättre utfall vilket gjorde att han klättrade från elfte till sjätte plats med 589 poäng (281+308).

Tim som tränar mest av alla i klubben ställde upp i Recurve elit fastän han bara är junior och det gick riktigt bra även om han ville ännu mer. Tim landade på 722 poäng (367+355) vilket innebar en slutlig fin niondeplats.

Kevin hade möjlighet att följa med Anneli på de avslutadne målen och kunde ta en del fina bilder:

Patrullen räknar poäng på bävrarna
A-skytten Anneli och B-skytten Julia i fullt uppdrag

Se ett minutlångt filmklipp då Anneli och Julia skjuter på slutmålet

Det fanns många djur i skogen, både gamar, lejon och tigrar
Det gick ju bra det här Anneli. GRATTIS!