Solstapilen SBF900

Karlstads Bågskytteklubb genomför den 16 juni 2024 en nationell cybertävling, SBF 900 rond, 3×30 pil, för alla bågtyper i alla klasser. Det är samtidigt DM för tavla utomhus.

Ianseos tävlingssida

Tävlingen genomförs både på plats i Karlstad (se tävlingsplats i Google Maps: Karlstads uteanläggning) och som en cybertävling så att alla skyttar i landet som inte har en nationell tävling i närområdet kan vara med. Klubbarna behöver bara ha en tävlingsledning och domarfunktion på plats som säkerställer att allt går rätt till och att skjutkorten blir rätt ifyllda.

Anmälan

Anmälan sker mellan den 1 maj till och med den 13 juni genom att fylla i anmälningsformuläret:  Anmälningsformulär

Information om klasser finns på sidan Klassindelning och klassernas skjutavstånd finns på sidan Skjutavstånd.

Anmälningsavgiften är 50 kronor för alla cyberskyttar. På plats betalar alla ungdomar under 21 år 100 kronor. För seniorer, 21 år och äldre, är avgiften 170 kronor för compoundskyttar och 150 kronor för övriga. De 20 extrakronorna som vuxna compoundskyttar betalar beror på att de orsakar ett mycket större slitage på buttarna än övriga. Betalningen görs innan tävlingsstart med Swish till 123-5276571 eller till Plusgiro 89986-4. Ange då skyttens namn.

Tider

Tävlingen äger rum på tävlingsdagen den 16 juni med start klockan 10:00 för de skyttar som är på plats i Karlstad och DM. För cyberskyttar är giltig skjuttid mellan klockan 08:00 den 15/6 till klockan 20:00 den 16/6 för att räknas in i resultatlistan. Önskvärt är att så många som möjligt startar klockan 10:00 den 16/6 då liveuppdateringar på Ianseos tävlingssida kommer att ge alla löpande information om läget.

Resultatregistrering

Ianseo Scorekeeper NG kommer att användas varför den appen behöver vara nerladdad till mobilerna innan tävlingen startar. Observera att det är en ny app sedan sommaren 2023! Parallellt med den digitala registreringen ska även ett vanligt skjutkort fyllas i manuellt som cyberskyttar fotograferar med mobilerna och skickar in efter tävlingen till karlstadsbk@live.se . Detta skjutkort, där även QR-koden för Ianseo Scorekeeper finns, tillhandahålls dagen innan via mejl till den som anmält skyten och på Ianseos tävlingssida för egen utskrift om man är cyberskytt. De som är på plats får sina skjutkort i bågskyttelokalen. Som utgångsläge registrerar varje skytt sitt resultat på den egna mobilen, men sammanslagning till registreringsgrupper för fler skyttar i en mobil är möjligt om skjutledaren meddelar arrangören detta senast på tävlingsdagen en timma innan skyttet startar. Har man inte möjlighet att använda en mobil för resultatregistreringen eller om uppkopplingen krånglar skickas en bild på ifyllt skjutkort till karlstadsbk@live.se .

Manual hur appen Ianseo Scorekeeper NG fungerar

Priser

Skyttar på plats får pris. Pris i form av pengar kommer att skickas via Swish till en utlottad skytt och ”dagens skytt” utifrån Karlstadsmodellens handikappsystem . Dagens skytt kan inte också vinna lottningen. Vinnarna meddelas dagen efter att tävlingen inklusive cyberskyttar slutförts helt. Tävlande ungdomar på plats får minnespriser efter de skjutit klart.