Anneli genomförde ett lysande SM

Under helgen den 16-17 mars sköts årets inomhus-SM på Bosön utanför Stockholm. Från Karlstads BK ställde Anneli upp för första gången och det i Longbows elitklass där hon under ett par år visat lika hög kvalitet som i Barebow där hon vann 3D-SM förra året. Det fanns en viss förhoppning om att få göra upp om de ädlare medaljerna och dessa införlivades med råge genom ett Guld!

Resultat kval LW, Slutresultat LW

Anneli skjuter sin första serie i lördagens kval

Förberedelserna gick bra med tåget till Stockholm på fredag eftermiddag. Under lördagen ägde kvalet rum med en förmiddagsgrupp och en eftermiddagsgrupp. Anneli sköt i eftermiddagsgruppen med sin lånade långbåge och började bra. Efter första omgången hade hon en ledning med 2 poäng på 258 poäng före Annakarin Johannesson från Skurups BK och här kunde publiken ana att det var mellan dessa två kvaltävlingen skulle stå. Bägge har skjutit över 500 poäng några gånger inför SM. Det tuffade på bra även under den andra omgången och Anneli ledde ända fram till den sista serien där hon fick 23 poäng med en sistapil som slant ner i en 7:a vilket innebar samma slutpoäng som för Annakarin, 513. Med några färre tior blev det en andraplats och ett bra slagläge inför söndagens avgörande.

Vinnarhallen på Bosön intagen av bågskyttar

Finalronden på söndagen började med en åttondelsfinal för Anneli efter en natt då sömnen inte var särskilt djup. När det är matchskjutning är det ytterligare ett moment som kommer in, att skjuta sida vid sida mot en annan skytt. Anneli tog sig igenom åttondelen med 6-2 med viss anspänning mot Kristina Hardingz från Stånga IF. I kvartsfinalen väntade dottern Sara Hardingz och där stämde det lite bättre vilket gav 6-0. Klar för semifinal mot Lilian Lundberg från Jämtlands BSK som skjutit riktigt bra i sina matcher och kom trea i kvalet på 476 poäng. Semifinalen höll hög klass där Anneli låg steget efter vid både 1-3 och 3-5, men hon kvitterade till 5-5 efter en fin 27-serie och där vidtog en Shoot Off med en pil. Då skjuter Anneli först, en 10:a och Lilian därefter en 9:a vilket gav en guldfinal! Här stod Therese Lusth Wijkander från Tyresö BS överraskande för motståndet. Therese kom nämligen bara åtta i kvalet med 417 poäng, men slog ut kvalvinnaren Annakarin i kvartsfinalen. Anneli klarade i detta medaljläge av att hantera favoritskapet med den äran och vann övertygande med 6-0 efter tre stabila 25-serier. Hon fick nu andas ut och hemma i Karlstad kunde alla klubbkamrater som med spänning följt tävlingen live slappna av och skicka varma grattishälsningar till vår Anneli! Och pappa Ulf med kameran var ännu stoltare.

Det gick ju bra det här Anneli. GRATTIS!