Två medaljer på Jakt-SM

Under helgen den 2-3 september ägde årets Jakt-SM rum söder om Göteborg hos Lindomes Bågskytteklubb. Karlstad representerades av våra båda recurveskyttar Tim i RU21M och Henrik i RM.

Resultatlista

Tim började lördagen med 455 poäng på röd bana i juniorklassen och låg med detta tvåa av tre skyttar, bara 10 poäng från ledande Lina Brodin Lundblad från Järrnvägens BF. Söndagens resultat landade även det på 455 poäng, men då Lina ökade till 500 poäng stod sig ordningen från första dagen vilket innebar en silverpeng i RU21M för Tim.

”Det var en bra och utmanande bana och att jag är nöjd över att ha hållt mig på jämna poäng under hela tävlingen.” /Tim

Henrik inledde röd bana med 505 poäng på fjärde plats, bara 5 poäng från tredjeplatsen i elitklassen. Söndagen började sedan jättebra och med 525 poäng på den mer kuperade blå banan tog Henrik sig upp på bronsplatsen med 15 poängs marginal. Vann gjorde Kaj Sjöberg från Alingsås med åldermannen Göran Bjerendal från hemmaklubben på andra plats. Detta var för övrigt Henriks fjärde SM-medalj sedan 2018.

”Roliga banor som utmanade ens färdigheter i avståndsbedömning och skytte. Visa mål fick man fundera en stund på och roligt att även om man blev lurad på vissa mål så kunde man rädda dem riktigt bra med andrapilen.” /Henrik

,