Värmlandsseriestarten gav nytt klubbrekord

Under söndagen den 1 oktober i Karlskoga ägde vintersäsongens första serietävling i Värmlandsserien rum. Karlstad fick glädjande nog hela åtta skyttar till start och det gick trevande för många, men inte för en förvånad Henrik som slog ett 38 år gammalt klubbrekord i recurveklassen.

På ungdomssidan hade vi med både Anton och Arvid med sina långbågar i LU16M. De sköt på samma tapet och Anton lyckades med bravaden att skjuta igenom butten så att arrangören fick sätta en backstop bakom. Anton sköt 361 poäng (185+177) och Arvid fick ihop 451 poäng efter en fin avslutningsomgång (218+233).

Gunnar sköt som vanligt långbåge och hade det lite knackigt emellanåt, men den andra omgången gick ändå hyfsat. Slutpoängen landade på 487 poäng (236+251). Intill hade vi Anneli i barbow som även hon hade problem med att få det att stämma även om hon avslutade första omgången med en bingo. Hon fick 488 poäng (241+247). Inför sista serien hade hon häng på Blair som gått förbi några serier innan, men Blair höll ihop det och slutade på 491 poäng (247+249). Dagens debutant var Andrej som sköt sin första tävling i BM och även om han inte var nöjd med de 345 poängen så blev det en värdefull erfarenhet att ta med sig och han var taggad för nästa gång i Fagerås. Även Fred var för övrigt missnöjd med sin start i B60M.

Dagens skytt blev som sagt Henrik som 2019 hade tangerat Tommy Perssons klubbrekord på 568 poäng, men denna söndag blev han ensam rekordhållare med hela 572 poäng (285+287)! Med nya fina pilar som knappt var inskjutna och en 3-spotstapet hade han inga förväntningar inför dagen, men han överraskades positivt redan under första omgången. Den andra omgången inleddes med 30+30+28+30+30+29 vilket sedan höll i sig med bra skytte fram till den sista serien där Henrik var ensam kvar på linjen i hallen inför sin sista pil. Det blev en 10:a och applåder från alla skyttar.

Gladaste bågskytten idag var Henrik